Zabezpieczenia antyspamowe dla poczty e-mail

Zabezpieczenia antyspamowe na poczcie e-mail

Spamowe wiadomości e-mail lądujące na skrzynce to częsty problem wielu właścicieli stron opartych na WordPressie oraz innych systemach CMS. Jeśli nie wiesz, jak się odpowiednio zabezpieczyć przed botami skanującymi Twoją witrynę, ten tekst jest dla Ciebie. Opisujemy w nim przypadek klienta, który zgłosił się do nas z zamiarem pozbycia się spamu zalewającego jego skrzynkę pocztową. Ów spam pochodził z formularza kontaktowego znajdującego się na jego stronie. Chcesz wiedzieć, jak zespół Szarbi sobie z tym poradził? Czytaj dalej!

O kliencie

Bohaterem naszego case study o zabezpieczeniach antyspamowych jest Pan Maciej, właściciel strony almakoziejowski.pl. Od dłuższego czasu borykał się on z problemem przepełnionej skrzynki pocztowej – niestety nie były to wiadomości od jego potencjalnych klientów czy zapytania użytkowników. Pan Maciej narzekał na mocny spam wpadający na jego pocztę e-mail, pochodzący z formularza kontaktowego na jego stronie.

Nasz klient miał blisko 70 lat, był osobą bardzo otwartą, niezwykle ciepłą i sympatyczną – niestety brakowało mu choćby podstawowej wiedzy informatycznej i technicznej, którą mógłby w tym przypadku wykorzystać. Co więcej, na początku rozmowy byliśmy przekonani, że chodzi o zwykłe, spamowe wiadomości e-mail wpadające na prywatną skrzynkę mailową. Nasz zespół zadał jednak odpowiednie pytania i był w stanie dojść do sedna problemu, a Pan Maciej odetchnął z ulgą. Wiedział już, że trafił na profesjonalistów, którzy chętnie mu pomogą :).

Główny cel współpracy

Po kilku zadanych pytaniach i wymienionych spostrzeżeniach doszliśmy do wniosku, że trzeba będzie zainstalować wtyczkę blokującą boty na stronie Pana Macieja. Konfiguracja i zaimplementowanie odpowiednich zabezpieczeń uniemożliwiłoby botom wysyłanie spamowych wiadomości za pośrednictwem formularza kontaktowego na jego stronie.

Dlaczego warto zablokować spam na poczcie wysyłany za pośrednictwem formularzy kontaktowych?

Spamboty przeczesują sieć w poszukiwaniu stron internetowych z niezabezpieczonymi formularzami kontaktowymi. Działają w sposób zautomatyzowany i zwykle bardzo skuteczny, przesyłając Ci (podobnie jak naszemu klientowi) spamerskie linki. Nie ograniczają się jednak wyłącznie do tego – czasami próbują włamać się do formularza logowania na wybranej stronie za pomocą tzw. ataków bruteforce. Innym razem poszukają luk w formularzach kontaktowych i przejmą je w celu wysyłania spamu, a nawet złośliwego oprogramowania do innych osób.

Jak więc widać, otrzymywanie spamu na pocztę to nie tylko uciążliwy, nawracający problem – to także kwestia bezpieczeństwa Twojej witryny i jej reputacji w oczach użytkowników. Zdecydowanie warto podjąć odpowiednie działania w tym zakresie i zabezpieczyć swoją domenę oraz skrzynkę pocztową przed tego typu niespodziankami.

Zabezpieczenia antyspamowe – podjęte działania

Odzyskanie danych do hostingu (serwera)

Pan Maciej niestety nie pamiętał danych do logowania do swojego hostingu. Ich odzyskanie było pierwszym i niezbędnym krokiem w celu zmiany ustawień antyspamowych jego konta e-mail. Na szczęście w Szarbi takie zadania nie stanowią dla nas żadnego problemu :). Po odzyskaniu danych mogliśmy przejść do dalszych działań.

Wykorzystanie narzędzia reCAPTCHA do zablokowania spamu z formularza kontaktowego

Po zresetowaniu hasła do konta WordPress naszego klienta przeszliśmy do zaimplementowania reCAPTCHA na jego stronie. To jeden z najprostszych, ale i najbardziej skutecznych sposobów zabezpieczania się przed niechcianymi wiadomościami wysyłanymi przez spamboty.

Narzędzie reCAPTCHA jest widoczne na wielu stronach internetowych w formie małego prostokąta z polem wyboru oraz opisem "I'm not a robot". Jest to bezpłatne oprogramowanie od Google. Oto jak wyglądało jego uruchomienie:

  1. Przeszliśmy do strony konfiguracji Google reCAPTCHA w celu uzyskania tajnego klucza oraz klucza witryny.
  2. Po otwarciu konsoli administracyjnej zarejestrowaliśmy stronę naszego klienta, wypełniając kolejne pola. Zaczęliśmy od etykiety strony.
  3. Wyświetliła się strona z kluczem witryny oraz z tajnym kluczem, które następnie skopiowaliśmy i wkleiliśmy w odpowiednie miejsce na stronie ustawień Contact Forms 7, taka wtyczka była bowiem już wcześniej wykorzystywana przez naszego klienta do tworzenia formularzy kontaktowych na stronie.
  4. Gotowe! Po wejściu na stronę, w prawym dolnym rogu ekranu pojawia się drobny symbol reCAPTCHA symbolizujący iż formularz na stronie jest chroniony.

Podsumowanie

Przypadek Pana Macieja nie jest odosobniony – stosunkowo często zgłaszają się do nas klienci, którzy mają podobne problemy. Na szczęście nasza ekipa fachowców była w stanie błyskawicznie dojść do źródła kłopotów i pomóc w ich skutecznym rozwiązaniu. Jeśli Ty także chcesz dołączyć do grona zadowolonych klientów serwisu komputerowego Szarbi, skontaktuj się z nami już teraz. Pomagamy w najróżniejszych przypadkach – od naprawy sprzętu, po odzyskiwanie utraconych danych, kończąc na administracji serwerami czy outsourcingu IT.

Szarbi.pl to Twoi to Twoje najlepsze wsparcie w zakresie sprzętu komputerowego i oprogramowania. Do usłyszenia!

Jesteś zainteresowany usługą?

Zadzwoń lub wypełnij formularz.
Imię *
E-mail
nr telefonu *
np. +48 577 240 064
Preferowana forma komunikacji *
Parametry komputera
Proszę dokładnie opisać specyfikację komputera
Wiadomość
Proszę bardzo dokładnie opisać problem

Zadzwoń:

Adam: +48 577 240 064
Marcin: +48 530 620 660

Administration

Poniedziałek - Niedziela: 24H
Email: szarbi@szarbi.pl

Follow Us

databaserocketcrossmenulayers linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram